Slovak Fashion Council, ktorý pomáha zvyšovať povedomie o tvorbe slovenských dizajnérov, uskutočnil prieskum o tom, ako ovplyvnila pandémia odvetvie módneho priemyslu u nás.

Prieskumu sa zúčastnilo 35 dizajnérov, značiek a predajcov slovenskej módy z módnej mapy Fashion Map, ktorú SFC pravidelne vydáva a kde slovenskú módu združuje.

Ako pandémia ovplyvnila prácu dizajnérov?

Od vypuknutia pandémie COVID-19 začali módni dizajnéri a značky postupne zatvárať predajné miesta, odložili eventy, zrušili objednávky dodávateľov, mnohí pozastavili vývoj nových produktov a kolekcií, uzatvorili showroomy, krajčírky zostali doma. Niektorí vyjadrili v prieskume pochybnosti, či bude vôbec v najbližších mesiacoch o módny segment záujem…

Napríklad módna značka Alain Delon zaznamenala pokles v obratoch vo chvíli, keď ľudia postupne prestávali navštevovať nákupné centrá. Postupne sa snažili zefektívňovať prevádzku – z dvoch predavačiek zostala v predajni len jedna. Po úplnom zatvorení prevádzok obraty zostali takmer na nule. Aktuálne je výroba produktov do navrhnutej kolekcie jar/leto pozastavená, nový tovar do ponuky nepridávajú. „Máme približne 50 zamestnancov, v obmedzenej miere však pracuje len marketing, ekonomický úsek a vedenie, snažíme sa znižovať ďalšie náklady,” hovorí marketingová manažérka Lenka Kačerová.

Nariadenie uzavrieť všetky prevádzky úplne znemožnilo akýkoľvek predaj v ateliéroch aj v partnerských butikoch, čo spôsobilo veľké ekonomické komplikácie tiež značkám ako napríklad Rozbora Couture alebo Ivana Rosová Fashion: „Kompletne mi to zničilo biznis, v móde sa tvoria sezónne kolekcie, mala som nakontrahované promo eventy a módnu prehliadku, všetko sa muselo zrušiť. Taktiež nevieme, čo bude ďalej, či má zmysel tvoriť kolekcie na jeseň a zimu, čí budú mať ľudia peniaze. Módny biznis je určite jeden z najviac zasiahnutých odvetví.“

#sijemeruska

foto: Boris Németh

Napriek týmto likvidačným stratám sa stalo niečo výnimočné. Tvorcovia módy dali svoju hlavnú tvorbu bokom a v tej najkritickejšej situácii začali šiť rúška – pre rodinu, známych, nemocnice, seniorov, firmy, rôzne charitatívne projekty, pre nás. Mnohí v tejto aktivite pokračujú ďalej. „Všetko, na čom sme pracovali, sme posunuli do úzadia a začali sme sa venovať tomu, čo naši zákazníci v danom momente potrebovali. Poskytli sme im návod, ako vyrobiť rúška a keď chceli, aby sme im ich my ušili, tak sme sa začali venovať len tomu,”v prieskume nazdieľala Hana Komanová z Pakta studio. Svoje uvoľnené kapacity venovala výrobe potrebných rúšok pre veľké firmy, ktorých zamestnanci musia chodiť naďalej do práce, aj značka Alain Delon. Šili rúška pre potraviny, drogérie, telekomunikácie… Marína Žiaková, ktorá má vlastnú dizajnovú značku Mariná, sa zase zapojila do projektu šitia rúšok pre hasičov, seniorov z domova dôchodcov Ohel David, pre Židovskú náboženskú obec, pre umelcov a priateľov, pre každého, kto si o rúško požiadal.

Smutnou skutočnosťou je, že bez dodatočnej podpory vlády, napríklad oslobodenia od komerčných sadzieb a opatrení týkajúcich sa nájomného, ​​mnohé podniky, ktoré sú dočasne zatvorené, sa jednoducho neobnoviaa veľké množstvo pracovných miest v tomto odvetví zanikne.

Keď vznike potreba, myslime na nich a podporme ich

Pomôcť však môžeme aj sami – výdavkami na miestnej úrovni môžeme podporiť komunitu a lokálnu ekonomiku. Práve teraz nastal čas na podporu obľúbených reštaurácií v susedstve, lokálnych butikov a divadiel, ale aj módnych dizajnérov, krajčírok a šičiek. Práve oni, ktorí v čase núdze podporili nás a šili neúnavne rúška, aby nás ochránili, patria k najviac ohrozeným skupinám.

Predtým, ako sa pri hľadaní nových kúskov oblečenia obrátite napríklad na Amazon, môžete sa opýtať sami seba: Môžem svoj vytúžený model získať z miestneho obchodu a ponúka tento obchod možnosť nakupovania online? Ak si nie ste istí, pozrite sa na webové stránky obľúbenej lokálnej značky či dizajnéra alebo účty sociálnych médií. V orientácii pomôže aj aplikácia Fashion Map Slovakia, ktorá slovenskú módu združuje.

Podporiť lokálneho dizajnéra, značku alebo podnik, nemusíte len nákupom, ale aj lajkom, prezdieľaním postu, referenciou či podpornou správou. Pomocou #nosimSK sa podeľte na svojich sociálnych sieťach o  skúsenosti, prípadne informujte o značke, ktorá potrebuje pomoc. Ak ich chcete podporiť formou nákupu, urobte to rozvážne a so zreteľom na svoju budúcnosť, svoje možnosti aj životné prostredie. Nemusí to byť priamo produkt, ale napríklad darčeková poukážka, ktorú využijete v budúcnosti pre seba alebo pre blízkych. Takýto prístup nielenže udržiava mnohých predajcov nad vodou, ale môže posilniť lojalitu spôsobom, ktorý vydrží aj po skončení krízy.

H&B