Zima a leto sú obdobia, ktoré majú špecifické športy. Teraz už končiace sa leto ponúka veľa možností – od korčuľovania, bicyklovania, behania, plávania, splavovania až po plážový volejbal. V zimnom období si obúvame lyže, alebo jazdíme na snowborde po snehom pokrytých kopcoch.

Práve uplynulé mesiace by mohli niektorých nakopnúť k pravidelnému športovaniu a iným, žiaľ, ich aktivity zobrali aj posledné ilúzie. Prečo? Môže to byť napríklad partia, ktorá sa vyberie na bicyklovú túru. Sú v nej  pravidelne cvičiaci aj necvičiaci. Tí, aby nezaostávali a nenarobili si hanbu pred kamarátmi, idú na doraz a často nad rámec kondičných možností. Nepočúvajú telo a možno ani neprijímajú dostatočné množstvo tekutín, čo je pri vysokých teplotách mimoriadne dôležité. Na druhý deň z postele nevstanú. Dôvodom sú ubolené svaly, v horšom prípade svalová horúčka a v úplne najhoršom zranenie. „Tréningy, či už počas teplých letných dní alebo počas bežných dní, by mali mať spoločný ukazovateľ, a tým je pravidelnosť. Človek by sa mal rozhodovať podľa toho, čo je schopný realizovať a v akej kondícií sa nachádza. A postup, ktorý platí za normálnych okolností, treba prispôsobiť aktuálnym teplotám,“ hovorí odborník.

Nárazové cvičenie, ako napríklad v lete bicyklová túra, turnaj v plážovom volejbale pod priamym slnkom, splav rieky, prípadne intenzívny tréning na „rýchle schudnutie“, má niekoľko úskalí. Okrem svalovice či svalovej horúčky, môže prísť aj k sklamaniu a zanevreniu na športovanie, ako také. Lenže je potrebné si uvedomiť, že aj zuby sme sa učili ako deti umývať si každý deň a nevedeli sme to hneď. Až z pravidelného návyku sa stal železný zvyk. Alebo sa nato pozrime z inej strany. Poviete si, že idete na konkurz tlmočníkov pre anglickú kráľovnú a úroveň vašej angličtiny je „kuchynská“. Asi neprejdete však? Všetko – detské návyky, jazyk, aj šport, potrebujú čas, pravidelnosť, disciplínu a trpezlivosť. To sú diamanty na ceste k cieľovej páske. Ak je vašou motiváciou chudnutie, a preto chcete začať cvičiť, nemôžete očakávať, že to, čo ste naberali niekoľko mesiacov, dáte dole za týždeň.  „Nárazové cvičenie má okrem všeobecných úskalí aj niekoľko, ktoré nie sú až také známe. Tie môžu byť mnohokrát nebezpečnejšie. Vplyvom nepravidelného pohybu a veľkého nasadenia dochádza často k zraneniam – natiahnutie svalu, natrhnutie. Okrem výraznej svalovice a únavy je zranenie väčšia hrozba,“ hovorí tréner. Podľa jeho slov je pri športe dôležitá aktuálna kondícia, stupeň trénovanosti a pripravenosti na záťaž. A to v silovom tréningu aj pri kondičnej záťaži.

Leto sa chýli ku koncu, avšak zostáva pred nami ešte niekoľko teplých dní a babie leto. Ako cvičiť špeciálne počas teplých dní? „Ideálne by bolo cvičiť v ranných hodinách, keď ešte nie je teplo, alebo neskôr večer. Väčšina ľudí však má nemenné rituály a cvičia aj pri vysokých teplotách, avšak tréning sa tomu prispôsobuje. Necvičí sa do až takých vysokých frekvencií, záťaží, intenzity a prestávky sa prispôsobujú teplotám,“ hovorí tréner. Upozorňuje tiež, že bez rozdielu počasia je nutné dodržiavať pri športe pitný režim. Ten sa odvíja od typu tréningu. Napríklad pri bicyklovaní alebo korčuľovaní si môžno dať na začiatku väčšie množstvo tekutín. Mimo vysokých teplôt je štandard pred tréningom 2,5 až 3 dcl, počas tréningu, každých 10 minút dve decilitre, a po tréningu by sa mali doplniť všetky vypotené tekutiny, čo je opäť okolo 2,5 až 3 dcl. Je dôležité, aby nenastalo sucho alebo pachuť v ústach, pretože vtedy je už človek skutočne smädný.

Ak chcete začať cvičiť a neviete ako alebo koľko si „naložiť“ a ako dosiahnuť cieľ, určite sa obráťte na profesionálov. Možností je veľa – či už budete cvičiť doma pod dohľadom trénera, on-line formou alebo pomocou knihy – je to na vašich preferenciách. Určite však začnite, lebo šport okrem iného produkuje endorfíny, hormóny šťastia a tie teraz potrebujeme ako soľ.

baileys