Každých desať sekúnd zomrie na následky fajčenia jeden človek. Užívanie tabaku nespôsobuje len dýchacie ťažkosti, ale je často príčinou aj závažných kardiovaskulárnych ochorení. Ako sa zbaviť tohto zlozvyku a predĺžiť si život? Aj na to sme sa opýtali kardiológa MUDr. Ivana Majerčáka.

Fajčenie je choroba, ktorú uznala Medzinárodná klasifikácia chorôb ako diagnózu F17 a ide o závislosť na tabakových výrobkoch, najčastejšie na cigaretách. Konzumácia tabaku sa považuje za jednu z hlavných príčin chorobnosti a predčasnej úmrtnosti, ktorej sa dá v prípade záujmu zo strany fajčiara predchádzať.

Fajčiari pozor na srdce!

Inhalovanie veľkého množstva cigaretového dymu niekedy dočasne ovplyvní činnosť srdca a obehového systému. Nikotín v dyme totiž zvyšuje tlak krvi, zrýchľuje činnosť srdca, ovplyvňuje množstvo krvi prečerpávanej srdcom a prietok krvi cez srdcové artérie. Tieto zmeny v organizme spôsobujú zavážené kardiovaskulárne ochorenia, medzi ktoré patrí napríklad:

  • cievna mozgová príhoda „porážka“
  • kôrnatenie srdcových artérií
  • srdcový infarkt
  • zúženie tepien v dolných a horných končatinách,
  • tvorba krvných zrazenín,

Závislosť je však u mnohých fajčiarov taká veľká, že aj napriek tomu, že ich zdravotný stav v dôsledku užívania tabakových výrobkov môže výrazne zhoršiť, zlozvyku sa nevzdajú. Následky užívania tabaku nepostihujú len fajčiarov, ale aj ľudí, ktorí sa nachádzajú v ich okolí. Aj pri pasívnom fajčení sme totiž vystavení škodlivému vplyvu viac než štyritisíc chemikáliám a najmenej štyridsiatim známym chemickým agensom spôsobujúcich rakovinu.

V ohrození sú aj nefajčiari

Pasívni fajčiari s vysokým krvným tlakom alebo vysokým obsahom cholesterolu v krvi majú vyššiu šancu na rozvoj srdcových ochorení. Pasívne fajčenie totiž spôsobuje až desaťkrát viac úmrtí na kardiovaskulárne ochorenia, ako je počet úmrtí na následky rakoviny. Štúdie poukazujú, že riziko úmrtí na následky kardiovaskulárnych ochorení je približne tridsaťkrát vyššie u ľudí, čo fajčia pasívne. Pasívne fajčenie je pre nefajčiarov a najmä deti vážna zdravotná hrozba. Deti fajčiarov môžu okrem kardiovaskulárnych chorôb trpieť infekciami dýchacích ciest, alergiami alebo astmou. Deti žien – nefajčiarov, ktoré sú vystavené dymu z cigariet majú zasa nižšiu pôrodnú váhu. Táto celosvetová tabaková epidémia každoročne zabije viac ako sedem miliónov ľudí, z toho je až vyše deväťstotisíc nefajčiarov, ktorí zomierajú z dôvodu pasívneho fajčenia.

Udržanie hladiny cholesterolu v krvi je kľúčové

Zvýšený cholesterol v krvi sa spája najmä s kardiovaskulárnymi ochoreniami, na ktoré na Slovensku umiera ročne dvakrát viac ľudí ako na rakovinu. Cholesterol sa totiž ukladá v stene artérií a spôsobuje arteriosklerózu, teda ochorenie tepien, pri ktorom sa obmedzuje prietok krvi a môže dôjsť napríklad k infarktu. Najviac ohrozená skupina sú práve aktívni, ale aj pasívni fajčiari, ktorí majú aj zvýšené hladiny cholesterolu.

U fajčiarov je preto dôležité, aby si sledovali hladinu cholesterolu v krvi. Najlepší krok, ktorý môžu fajčiari urobiť je prestať užívať tabakové výrobky. Už rok po tom, čo sa ľudia fajčenia vzdajú, sa ich riziko úmrtia na následky srdcových ochorení zníži takmer o polovicu. Dôležité je však prestať s fajčením skôr, ako sa objavia prvé príznaky srdcových ochorení.

Ak potrebujete pri odvykaní od užívania tabakových výrobkov pomoc, zdôverte sa s tým svojmu lekárovi alebo zavolajte na linku pomoci na odvykanie od fajčenia – 0908 222 722, každý pracovný deň od 8.00 do  15.00 hodiny.

Tri kroky, ako predísť srdcovým ochoreniam

Fajčiari sú najrizikovejšia skupina ľudí, ktorých postihujú srdcové ochorenia. Z toho dôvodu by fajčiari mali poznať nielen to, aké majú hladiny cholesterolu v krvi, ale aj to, ako ich ovplyvniť. Odborník na kardiovaskulárne ochorenia radí nasledovné:

  • Naučte sa rozoznávať „zdravé“ a „zlé“ tuky.

 „Ľudia často nevedia čo obsahuje veľa cholesterolu. Predstavujú si, že sú to mastné jedlá, bôčik, slanina. Nevedia, ktoré orechy sú zdravšie. Často sú prekvapení, že vlašský orech patrí medzi najzdravšie. Dôležitá je aj edukácia o „skrytých tukoch“. Tie sú napríklad v rôznych „keksíkoch“, ale aj v syroch,“ uvádza MUDr. Ivan Majerčák. Dôležité je vedieť rozoznať, ktoré tuky sú zdravšie. Pre zdravie prospešné sú skôr rastlinné, teda za studena lisované oleje ako olivový a ľanový olej.

  • Rozhýbte telo.

„Pacienti už dnes vedia, že máme dobrý a zlý cholesterol, no prekvapivá je pre nich informácia, že zlý cholesterol znižujeme hlavne stravou a tabletkami a dobrý si zvýšia pravidelnou pohybovou aktivitou. Netušia, že pohyb má taký vplyv na hladinu cholesterolu,“ dodáva obezitológ a kardiológ. Pohybovými aktivitami nemusí byť len náročné cvičenie s činkami, pre zdravie organizmu je prospešná aj dlhšia prechádzka.

  • Doplňte chýbajúce živiny do tela.

Na zachovanie si zdravého srdca vplýva nielen pohyb a zdravá strava, ale aj dostatok živín v tele.

Fajčenie stále zastáva prvotné miesto ako príčina smrti na celom svete. Na svete trpí závislosťou na tabaku okolo 1,3 miliardy ľudí. Osem milióna z nich každoročne predčasne zomiera. 1,2 milióna z nich cigarety pritom ani nefajčí. Umierajú v dôsledku pasívneho fajčenia. To znamená, že žijú a pohybujú sa medzi fajčiarmi. Vzhľadom na momentálnu epidemiologickú situáciu prestať fajčiť má výrazný vplyv na pľúcne a kardiovaskulárne funkcie, ktoré sa postupom času zvyšujú. Zlepšený zdravotný stav môže zvýšiť aj schopnosť pacientov COVID-19 reagovať na infekciu a zároveň znížiť potenciálne riziko vzniku závažných symptómov.

GT